Podle prodejců Češi pod vánočním stromečkem letos nejčastěji rozbalí například foukací harmoniky. I to ukazují meziroční přehledy prodejů. Foukací harmoniky zažívají skutečnou renesanci. Na aktuálních turné je používají například David Koller, Anna K., Marpo nebo Divokej Bill. K nástroji, který v 60. letech vzkřísila generace amerických písničkářů a který byl populární i u domácí generace folkařů kolem skupiny Šafrán či Vladimíra Mišíka, se zřejmě vrací i mladá generace. „Zájem o foukací harmoniky vzrostl meziročně o neuvěřitelných 156 procent,“ říká Filip Černý, prodejce hudebních nástrojů. Setrvale rostoucí popularitu zažívá podle něj i ukulele, které kralovalo loňskému a předloňskému předvánočnímu trhu hudebních nástrojů. „Je to trend posledních pěti až osmi let. Zejména díky popovým a rockovým hvězdám, které nástroj v posledních letech hodně využívají, zájem raketově roste. Na nástroj se naučíte hrát první písničky již za několik dní, i proto je ukulele tak in,“ vysvětluje Filip Černý.
Prodejní nárůst zaznamenávají i čeští výrobci smyčcových nástrojů. Čísla hovoří až o 134 %. Například společnost Strunal Schönbach z Lubů u Chebu, která vyrábí housle, violy, violoncella, kontrabasy a kytary, vidí souvislost nárůstu zejména s vyšší poptávkou po evropských produktech, která je stále více zřetelnější. „Mnozí zákazníci jsou již přesyceni nekvalitní asijskou produkcí a rádi si tak připlatí za nástroj, který jim vydrží leta,“ vysvětluje Lucie Mikeska.
Kromě klasických hudebních nástrojů také letos Češi masivně nakupují sety na podcast. Například největšímu prodejci hudebních nástrojů vzrostly tržby za vybavení na výrobu takových audio pořadů o 150 procent.