Opakovaně se stává, že motoristé prodají auto, ale už si nepohlídají jeho přepis v registru vozidel. "Administrativně tak zůstávají vlastníky s povinností platit povinné ručení nebo pokuty za přestupky způsobené kupujícím," varuje ombudsmanka Anna Šabatová. [bomba]
Po prodeji auta je nutné do deseti dnů ohlásit registru vozidel změnu osoby vlastníka a provozovatele vozidla. Pokud k tomu nedojde, může úřad obě strany převodu pokutovat. Pro prodávajícího ale i tohle může být pořád tou lepší variantou. "Může se stát, že prodávající zůstane v registru vozidel i dál zapsán jako vlastník a budou mu chodit pokuty za přestupky, které s vozidlem spáchal kupující, nebo další lidé, kterým vozidlo svěřil či dokonce prodal," upozorňuje ombudsmanka.
V takovém případě dokonce hrozí, že po prodávajícím bude od 1. ledna 2018 Česká kancelář pojistitelů požadovat příspěvky do Garančního fondu, protože podle registru vozidel provozuje vozidlo, aniž by zaplatil povinné ručení.
"Nejlepším řešením je, když po uzavření smlouvy zajdou na úřad prodávající s kupujícím a přepis udělají společně," uvádí Šabatová s tím, že v praxi ale většinou dá prodávající plnou moc kupujícímu, aby přepis zajistil. V takovém případě by si ale měl nejpozději po 10ti dnech ověřit, zda k přepisu skutečně došlo. Jestliže zjistí, že vozidlo není přepsáno, měl by prodávající zajít na registr vozidel sám a požádat o zápis změny vlastníka a provozovatele vozidla. "Nesmí s tím otálet. Podmínkou totiž je, že protokol o evidenční prohlídce, který si registr vozidel může z informačních systémů sám opatřit, není starší třiceti dnů," zdůrazňuje.
Pokud k přepisu vozidla nedojde ve lhůtě 30ti dnů od evidenční kontroly, a kupující je nedohledatelný či odmítá poskytnout svou součinnost k přepisu, je situace prodávajícího řešitelná jen soudní cestou prostřednictvím žaloby na určení vlastnického práva k vozidlu. Po celou dobu ale prodávající ponese objektivní odpovědnost za přestupky (špatné parkování a překročení povolené rychlosti) spáchané s již prodaným vozidlem.