Neděle 22. července 2018
svátek má Magdaléna, zítra Libor

    hpl lockers wholesale shower cubicles compact laminate lockers phenolic resin countertops best lockers manufacturer

    NOVÉ TRENDY

    Češi nakupují méně často, ale za jeden nákup utrácí více peněz

    11.04.2018 15:00 / zprávy google+ twitter facebook

    Tuzemští zákazníci jsou optimističtější a tím pádem se nebojí více utrácet. S tím samozřejmě souvisí i spotřebitelská důvěra, která dosahuje historického maxima. Hodnoty pro Českou republiku jsou aktuálně vyšší, než je průměr Evropské unie, a dokonce i Německa. Stále větší význam má kvalita potravin, jejich čerstvost a příjemný a pohodlný nákup.

    Obchod nákupy. lupa
    Lidé mají zájem o české a kvalitní potraviny, ale nechce se jim do malých prodejen | Pixabay

    Tržby v českém maloobchodě rostou nejrychleji za posledních deset let. Důvodem je zejména aktuální rekordní výkonnost tuzemské ekonomiky a spolu s ní i nákupní a spotřební chování obyvatel. "Průběžně se zvyšuje počet lidí, kteří neupřednostňují nejlevnější zboží, ale jsou ochotni si připlatit za kvalitu. Dochází také k růstu internetového prodeje u technického nepotravinářského zboží a Česko se stává v oblasti online retailu velmocí," uvádí průzkum.  

    Nejvyšší část výdajů domácnosti utrácejí v hypermarketech. Dlouhodobě rostou výdaje v diskontních prodejnách a supermarketech, a to na úkor malých prodejen
     

    Tuzemští zákazníci jsou optimističtější a tím pádem se nebojí více utrácet. S tím samozřejmě souvisí i spotřebitelská důvěra, která dosahuje historického maxima. Hodnoty pro Českou republiku jsou aktuálně vyšší, než je průměr Evropské unie, a dokonce i Německa,“ uvedl Ladislav Csengeri, GfK Consumer Panel Director CZ & SK, a dodal: „Výdaje domácností za rychloobrátkové zboží vzrostly v meziročním srovnání o 5 %. Na tento vývoj má částečný vliv i inflace. Největší část nákupního koše představují výdaje za čerstvé a chlazené zboží. Podíl této kategorie posiluje kvůli vyšší průměrné ceně. Nejvyšší část výdajů domácnosti utrácejí v hypermarketech. Dlouhodobě rostou výdaje v diskontních prodejnách a supermarketech, a to na úkor malých prodejen.“

     

    Poslední dva roky klesá v Česku průměrná frekvence nákupů. Loni jejich počet činil 337, což je o dva provedené nákupy méně v porovnání s rokem 2016. "Naopak stouply výdaje na jeden nákup," vyplývá ze statistiky. Češi utratili v loňském roce za průměrný nákup 241 korun oproti předloňským 228 korunám. Roste i podíl privátních značek. V roce 2015 jejich zastoupení činilo 20,7 %, v loňském roce to bylo už 21,2 %. Přesto má Česká republika stále nižší podíl privátních značek než okolní státy s výjimkou Polska. Češi už tolik zboží nenakupují v promo akcích, slevová spirála tedy ubírá na intenzitě. Po dlouhodobém nárůstu do roku 2015 začal totiž promoční podíl v posledních dvou letech klesat. Zatímco předloni rodiny zaplatily 46,7 % výdajů na rychloobrátkovém zboží v promočních akcích, loni to bylo už jen 46 %.

     

    Zlepšující se ekonomická situace a rostoucí důvěra spotřebitelů ovlivňuje i jejich nákupní rozhodnutí. Stále větší význam má kvalita potravin, jejich čerstvost a příjemný a pohodlný nákup. Koncem roku 2017 si už 20 % zákazníků vybíralo prodejnu potravin podle kvality výrobků – dvakrát víc než o pět let dříve. S důrazem na kvalitu se mění i role „českého původu“ potravin – „českost“ potravin je důležitá již pro 64 % vysokoškoláků. Mladší nakupující mění své nákupní chování i díky změnám v životním stylu. Stále běžnější je jídlo po cestě jako občerstvení, v zaměstnání a podobně. Tomu odpovídá i vyšší podíl nákupů, které jsou zaměřené na konzumaci mimo domov – mezi „millenials“ dělá takové nákupy přes 50 % nakupujících,“ řekl Zdeněk Skála, GfK Retail Director CZ.

     

    „Česká ekonomika šlape, a to i díky tomu, že celý systém je postaven na rovnováze. A právě obchodníci jsou důležitou součástí této rovnováhy. Proto mě znepokojují navrhované změny, jako je zavedení povinné výše marží, omezení promo akcí nebo povinnost procentního podílu českých potravin v nabídce řetězců. Tyto snahy totiž mohou způsobit zvýšení cen potravin v Česku, zkomplikovat jejich dostupnost a zúžit výběr. Zkušenosti z minulosti nám potvrzují, že ztrátou rovnováhy na trhu utrpí největší škodu vždy koncový zákazník,“ konstatovala Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.      

    mak | bleskove.cz

    Komentáře ke článku
    loading...