Neděle 24. června 2018
svátek má Jan, zítra Ivan

    hpl lockers wholesale shower cubicles compact laminate lockers phenolic resin countertops best lockers manufacturer

    Mikrospánek!

    Pozor na únavu za volantem! Smrt může přijít během několika málo vteřin!

    16.03.2016 00:00 / styl google+ twitter facebook

    Ročně je v průměru na českých silnicích kvůli spánku za volantem způsobeno 800 až 900 nehod. Ve většině případů jde o ty nejtragičtější případy. Mezi nehody, které souvisejí s únavou za volantem, lze počítat i ty, když se řidič nevěnuje plně řízení.

    mikrospánek lupa
    Mikrospánek trvá 3 až 15 sekund. | Internet

    Mikrospánek přichází jako blesk z čistého nebe a může mít tragické následky. Jak se únavě za volantem bránit? Zacvičte si, rádio nahlas ani otevřené okénko vám nepomůže.

     

    Mikrospánek trvá 3 až 15 sekund. Během této doby řidič přestane vnímat okolí. Šofér začíná mít zpožděné reakce, může vjet do protisměru a velmi často nevědomky zvyšuje rychlost jízdy. "Dalším signálem také bývá leknutí při vjezdu do osvíceného prostoru, například do tunelu. Poukazuje to na nedostatečné soustředění a sníženou schopnost reagovat na změnu, která na silnici nastane," říká lékař Martin Pretl.

     

    První, co člověka napadne, když se mu za volantem začnou klížit oči, je zastavit a dát si kávu. Dobrá volba, pokud vám do cíle zbývá půlhodina. Jinak riskujete, že vám káva nejen nepomůže, ale možná i ublíží.  

    Kofein obsažený v šálku kávy dosáhne v těle maximálního účinku už po několika minutách. Nabudí buňky centrální nervové soustavy k vyšší bdělosti. Ale stejně rychle pak jeho vliv opadá. 
     

    Jde o to, že kofein obsažený v šálku kávy dosáhne v těle maximálního účinku už po několika minutách. Nabudí buňky centrální nervové soustavy k vyšší bdělosti. Ale stejně rychle pak jeho vliv opadá. Po čtyřiceti minutách se tak paradoxně můžete dostat do většího útlumu, než v jakém jste byli před kávovou přestávkou. A to může být za volantem osudné.

     

    Cola nebo čokoládová tyčinka vás proto probudí jen na deset patnáct minut, pak následuje propad do většího útlumu, než v jakém tělo bylo předtím. Tak ostatně fungují veškeré cukry: nejdřív okamžitě na chvíli nabudí a pak následuje mnohem delší útlum. Pro dlouhé cesty, pokud nejde o minuty těsně před cílem, nejde o dobrou volbu, jak se probrat.

     

    Nejlepším účinkem jak bojovat s únavou je cvičením. Zastavte na odpočívadle a udělejte si pár cviků pro rozhýbání zatuhlých kloubů a svalů (dřepy a kmity rukou), omytí obličeje studenou vodou. Zastávky na relaxaci je tedy třeba opakovat vždy, když se únava znovu ohlásí.

     

    Pár rad, než se vydáte na dlouho cestu 
    - při delších jízdách si každé dvě hodiny naplánujte minimálně 15 minutovou přestávku
    - nedostatek odpočinku se projeví zhoršením soustředěnosti a prodloužením reakční doby
    - pozor na dobu mezi 2. a 4. hodinou ranní i odpolední
    - nejezte tučná jídla před jízdou a během jízdy, vyvolávají ospalost a únavu
    - zajistěte si dostatečná přísun tekutin
    - některé léky snižují pozornost a zvyšují únavu
    - únavu neodstraníte otevřením okna ani zesílením rádia

    pop | bleskove.cz

    Komentáře ke článku
    loading...