Neděle 22. července 2018
svátek má Magdaléna, zítra Libor

    hpl lockers wholesale shower cubicles compact laminate lockers phenolic resin countertops best lockers manufacturer

    DOPRAVA

    Syková: Brzd, blokujících dopravní stavby, je příliš mnoho

    04.07.2018 12:00 / politika google+ twitter facebook

    Pokud někdo něco v uplynulých letech pořádně zpackal, pak ten, kdo všechno rozhodoval o výstavbě a opravách komunikací, zvláště dálničních magistrál, prohlásila senátorka Eva Syková (ČSSD). V tomto ohledu se podle ní snad pokazilo vše, co se dalo.

    Syková lupa
    Situace související s opravami silnici je v ČR podle Evy Sykové hodně zlá | Archiv

    Náprava se, přes dílčí úspěchy, nedaří. Pro politiky a následně stavaře práce jak na kostele, říká Syková. Nedávná vyjádření ministra dopravy Dana Ťoka mohla veřejnosti přeci jen vlít trochu optimismu do žil. Po letech se mají znovu stříhat pásky na dalších kilometrech dálničních tahů a v horizontu dekády by podle slibů mělo vzniknout 344 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic. V porovnání s chudými roky skoro neuvěřitelné množství. Veřejnost se však k optimistickým odhadům staví skepticky. Důvodů má podle Sykové dostatek. „Tak třeba po úplném Pražském okruhu se už dávno mělo jezdit, dnes ale jeho dokončení nefiguruje ani v dohledu deseti let. Anebo ještě v roce 2006 Brňané věřili, že z moravské metropole se na hranice s Rakouskem po dálnici svezou v roce 2011. Omyl. Dnes platí termín 2027! A takových příkladů je spousta,“ podotkla politička.  

    K nápravě situace mohou přispět jedině poitici. Za dané situace je skoro zázrak, že jsou výdaje na výstavbu kilometru dálnice v porovnání s rokem 2008 dvakrát nižší, říká Eva Syková.
     

     

    Čím to? Proč to jinde jde, proč se někde mohou dálniční mosty přes moře stavět v horizontu měsíců, mnohakilometrové dálniční tunely v průběhu dvou, tří let, nezbytné opravy magistrál se stihnou klidně přes noc? Mnoho otázek, ještě více „objektivních“ odpovědí. Vázne výkup pozemků, původní projektová dokumentace nevyhovuje dnešním požadavkům a v rámci úspor ji mnohdy dávají do kupy praktikanti, než se koplo prvně do země skončila platnost původních studií o vlivu stavby na životní prostředí a na nové se tak musí znovu dlouhé měsíce čekat, povolovací řízení je těžkopádné, komplikované a dlouho trvá, výběrové řízení finálního dodavatele je na dlouhé lokte a konečné rozhodnutí je odsouváno mnohdy kvůli námitkám neúspěšných uchazečů, když je dodavatel konečně vybrán, hledá sám vlastní subdodavatele, přičemž mnozí z nich jsou již vázáni jinde, anebo potřebnou techniku si už půjčil někdo jiný, vyjmenovala dlouhý seznam odpovědí senátorka. „No a když je vše konečně připraveno a bagry se mohou zakousnout do země, přijdou žaloby různých ekologických sdružení, o kterých soudy rozhodují dlouze, předlouze! Stačí?,“ prohlásila Syková.

     

    Věřit, že se tohle snadno změní je vlastností nenapravitelných optimistů. Politici se nyní zabývají novelou stavebního zákona, projednávají i zákon o liniových stavbách. S jeho přijetím je spojováno mnoho očekávání. „Novela by měla podstatně zjednodušit povolovací řízení, či třeba snížit náročnost majetkoprávního vypořádání. Záměr dobrý, leč odborníci varují, že liniové stavby, tedy stavby dálnic a rychlostních komunikací, takový zákon stejně nezkrátí. Pokud je to tak, potom zase někdo něco nedodělal a přijatý nezbytný kompromis zrodil neplnohodnotné ,dítě´,“ konstatovala senátorka.

     

    Opravdu se podle ní zdá, že Černého Petra drží v rukou politici. „Ti navíc, proč to nepřiznat, často rozhodují pod vlivem silných lobbistických skupin. Jen politici však mohou přispět k nápravě. Čím dříve, tím lépe. Brzd, které blokují dopravní stavby, je prostě příliš mnoho! Za dané situace je tak skoro zázrak, že jsou výdaje na výstavbu kilometru dálnice v porovnání s rokem 2008 dvakrát nižší,“ dodala Syková s tím, že dalším zázrakem je, že stát momentálně disponuje značnými prostředky, jimiž je odhodlán financovat plánované dopravní stavby v míře, jakou minulost neznala. „V této souvislosti si vzpomínám na publikovaný názor, že v tolik omílaném závazku dávat 2 %  HDP na zbrojení, by se daly započítat i náklady na dopravní infrastrukturu. Mě osobně se takové vyčlenění prostředků na obranu do něčeho, co má smysl a poslouží lidem víc, než sofistikované zbraňové systémy, určené primárně k zabíjení, hodně líbí. Pokud znovu zasednu do senátorských lavic, na toto téma se určitě zaměřím,“ uzavřela senátorka.

    pop | bleskove.cz

    Komentáře ke článku
    loading...